divendres, 25 de gener del 2013

Reflexió sobre les TIC


Des de el meu punt de vista, el problema d'incorporar les TIC al sistema escolar, l'hem d'analitzar com a un problema sociocultural vinculat amb la formació de la ciutadania en el context de la anomenada societat informacional, i hauria de plantejar-se com a un dels reptes mes llevants per a les polítiques educatives destinades a la igualtat d'oportunitats en l'accès a la cultura.
L'educació, sigui en escenaris formals com les escoles o no formals com les biblioteques, els centres juvenils, els culturals, a demés d'oferir un accès igualitari a la tecnologia hauria de formar (o alfabetitzar) als ciutadans per a que siguin subjectes més cultivats, responsables i crítics ja que el coneixement és una condició necessària per a l'exercici conscient de la llibertat individual i per al desenvolupament ple de la democràcia.
Per això, l'alfabetització en la cultura digital de la web 2.0 és una cosa mes complexa que l'aprenentatge de l'ús d'eines de software social (blogs, wikis, xarxes...). Des de el meu punt de vista la incorporació de les TIC a les escoles ha de plantejar-se com a part d'una política educativa dirigida a facilitar l'accés a la tecnologia i cultura digitals a tots els ciutadans de manera que els nens i joves coneguin els mecanismes tècnics i les formes de comunicació de les diverses tecnologies, posseeixin habilitats de cerca, selecció i anàlisis de la múltiple informació disponible a la web, aprenguin a comunicar-se i col·laborar, que estiguin qualificats per a produir i expressar-se a través de documents de naturalesa audiovisual i hipertextual, que sàpiguen treure a la llum els interessos econòmics, polítics i ideològics, així com que prenguin consciencia del paper dels mitjans i tecnologies a la nostra vida quotidiana.
En definitiva, l'educació amb TIC, des d'aquesta perspectiva, ha d'entendre's com a un fet mes complexe que la senzilla dotació de recursos tecnològics a l'aula o donar a l'estudiant un ordinador amb connexió a Internet. És una condició necessària, però insuficient. L'aspecte rellevant, és educar als nens, als joves per a l'adquisició de les competències intel·lectuals necessàries per a interactuar tant amb la cultura existent sigui en format llibre o de xarxa, com per a recrear-la d'un manera crítica i compartir-la. Educar-los per a que siguin ciutadans alfabetitzats en les noves formes de cultura del temps digital. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada